Det ved vi om kvinder og biler

De seneste 50 år er kvinderne kommet op på stilletterne, og stadig flere kvinder har sat sig bag rattet. Derfor er der brug for, at bilbranchen bliver bedre til at udvikle og producere biler, der lever op til kvindernes behov

 

I 1965 var der biografpremiære på filmen "Med mor bag rattet", der bygger på forfatter og journalist Lise Nørgaards bog. Filmen fortæller om den koleriske overretssagfører Hummeltofte, der er - og altid har været - bilgal. Desværre for hans familie er han en hårdnakket modstander af kvinder bag rattet, fordi hans søde kone engang i tidernes morgen havde et uheld med familiens bil.

I dag - snart 50 år efter - ville den kære overretssagfører nok have fået morgenkaffen galt i halsen, hvis han havde vidst, hvor mange kvinder der sidder på førersædet.

En spritny analyse under overskriften "Den kvindelige forbruger 2014" kortlægger kvinders forbrug, beslutningsproces, købsindflydelse og købsadfærd. Tallene viser, at kvinder træffer betydeligt flere købsbeslutninger end mænd - også i brancher hvor vi forventer, at manden tager hovedparten af købsbeslutningerne. Når det gælder for eksempel biler, elektronik eller finans træffer kvinden lige så mange købsbeslutninger som mænd.

Analysen er gennemført af analysehuset AIM Create for reklamebureauet LoweFriends, og ifølge LoweFriends er tallene tankevækkende, fordi det stadig i mange brancher er de mandlige værdier og behov, der ligger til grund for den produktudvikling og kommunikation, der skabes.

Analysen er baseret på 4.826 repræsentative interviews gennemført i juni 2014 i Skandinavien. Der er foretaget 1.600 interviews i hvert land, 1200 med kvinder og 400 med mænd.

Kilde: Markedsforing.dk


LÆS MERE:

Kvinder er motor for økonomisk vækst: Bilbranchen har i stigende grad fokus på kvinder som vækstmarked, men savner effektive værktøjer til at få fat i kvinderne. Det gør Kvindebil.dk noget ved...