Find det rigtige værksted

Når du har købt, lejet eller leaset en bil, er det vigtigt at finde det helt rigtige værksted til reparationer og serviceeftersyn

Af Camilla Bruun Simonsen

 

Kvindebil.dk har talt med Jørgen Jørgensen, der er seniortekniker hos FDM for at få gode råd til, hvordan man som bilejer finder det rigtige værksted:

”Teknologisk Institut og FDM kontrollerer indimellem de forskellige værksteder, så derfor kan det være en god ide at se efter på nogle forskellige værksteders hjemmesider, eller på opslag på selve værkstederne, om de er kontrolleret via en af dem. Hvis man har venner eller bekendte i området, er det også altid en god ide at forhøre sig lidt hos dem,” siger Jørgen Jørgensen.

Når man har fået repareret sin bil, og man får udleveret regningen, kan regningen indeholde en masse interne fagudtryk, som kan være svære at forstå. Derfor er det vigtigt at spørge ind til, hvad der er, der egentlig står på regningen.

Indhent flere tilbud
”Vi anbefaler, at man altid indhenter flere forskellige tilbud på en bilreparation. Få to-tre priser og vurderinger. Derudover er der en værkstedsaftale-blanket på FDMs hjemmeside, som man kan downloade og benytte – den sørger for, at man husker at tale om en række basale spørgsmål i forbindelse med en reparation eller et eftersyn,” fortæller Jørgen Jørgensen og fortsætter:

”Det, der ofte går galt, når man skal have repareret noget på en bil, er dårlig kommunikation. Derfor er forarbejdet til en reparation vigtigt. Et godt værksted kan forklare, hvad de har lavet. De bør også gennemgå regningen sammen med kunden, og forklare, hvad der er arbejdsløn, og hvad der er reservedele. Bilejeren har krav på at få forklaret regningen fra et værksted.”

Mange ringer til FDM med tvivl og tvist-spørgsmål om værkstedsregninger. Og det er netop mange af de lidt kedelige sager, der kan undgås, hvis man tager sig tid til at undersøge sagerne på forhånd. Det er altså både bilejerne og mekanikerne på værkstederne, der skal gøre sig umage for at få en god kommunikation omkring det, der laves.

Kommunikationen er vigtig
Der findes mange former for køb og salg af værkstedsydelser. Blandt andet er der de senere år dukket en række portaler op på internettet, der udbyder disse. Men uanset hvordan, man får repareret sin bil, skal man tænke sig lidt om, inden man indgår en aftale. Brug altid en reparationsaftale og få alt på skrift.

”Inden man indgår en aftale skal man være klar over, hvad det er, aftalen går ud på. Det kan ikke siges for mange gange, at det er pokkers vigtigt med beskrivelsen af, hvad der er galt. Hvor meget må det for eksempel koste ekstra, før kunden skal kontaktes? Hvor meget må mekanikerne lave af det, de finder hen ad vejen?,” siger Jørgen Jørgensen og tilføjer:

”Man kan faktisk undre sig lidt, for folk er rigtig gode til at indhente tilbud og info på mange andre områder. Men billister virker nogle gange lidt blufærdige på dette område. De skal faktisk lære at indhente bedre info og spørge mere.”

Instruktionsbogen er en god ven
De fleste ved, at der ligger en instruktionsbog til deres bil et sted i handskerummet, men samtidig er der også mange, der synes, at det er lige meget eller ganske enkelt for kedeligt at læse i den.

”Det er en god ide at sætte sig ind i, hvordan ens bil rent faktisk virker. Alt for mange forsømmer instruktionsbogen. I de nye biler er der jo en masse lamper, som kan finde på at lyse, og det er en god ide at sætte sig ind i, hvad det er for et lyshav, man har i panelet,” siger Jørgen Jørgensen.

Det betyder dog ikke, at man nødvendigvis skal forsøge sig som hjemmemekaniker, fortsætter han:

”Man skal selvfølgelig være forsigtig med selv at stille diagnoser. Hvis en værkstedskunde kommer og siger, at noget specifikt er galt, risikerer man, at mekanikeren går i gang med at reparere på noget forkert, hvis man som kunde ikke har sat sig rigtigt ind i det. Og det er jo ikke det, der er meningen.”