Bilbranchen har i stigende grad fokus på kvinder som vækstmotor

Kvinder uddanner sig som aldrig før, tjener gode penge og stiller krav til livet. Det gør kvinder til attraktive kunder for bilbranchen, der traditionelt har været et 'mandefag'. Kvindebil rådgiver dig, der savner effektive værktøjer til at få succes hos kvinderne  

Bilbranchen har traditionelt set været mandsdomineret branche, hvor mænd har udgjort størstedelen af arbejdsstyrken. Det gælder uanset om vi taler ingeniører, produktudviklere, investorer, forhandlere, sælgere, værkførere eller mekanikere.

Årsagen til den skæve kønsfordeling i bilbranchen skal vi finde i stereotype kønsroller: Vi har traditionelt en tendens til at se mænd som mere teknisk kyndige end kvinder. Samtidig er alt, hvad der handler om biler, blevet set som en 'mandeting'. Derfor er der stadig den dag i dag mange kvinder, som ikke kan se sig selv i branchen.

Bilbranchen kæmper for at tiltrække flere kvinder som kunder og medarbejdere. Det er en udfordring, fordi det er så dybt indgroet i vores kultur, at biler er et mandeunivers. Fede biler, fart bilen som blærerøvsmarkør er traditionelt forbundet med mænd. Samtidig er der kvinder, som oplever, at de ikke bliver mødt i øjenhøjde, når de besøger en bilhandler for at se på en ny bil.

Det er en udfordring at gøre op med kønsstereotyperne i bilbranchen, fordi det er nødvendigt at arbejde med at tiltrække flere kvinder til tekniske fag på ingeniør- og erhvervsuddannelserne. Det kræver, at vi er opmærksomme på unge pigers og kvinders beslutningsprocesser og storytelling. Samtidig er det nødvendigt at arbejde med den kultur, der er i branchen, så miljøet bliver inkluderende. Kvinder skal føle sig godt tilpas og hjemme i branchen både som kunder og medarbejdere - uanset om de er produktudviklere, sælgere, mekanikere, autolakerere eller noget helt femte.

Kønsrollerne betyder, at kvinder generelt ser bilbranchen gennem en anden prisme end mænd. Det er let at føle sig på udebane, når man som kvinde træder ind i et univers, der historisk set har tilhørt mænd, og hvor der er tradition for at sparke dæk og gøre sig klog på teknik, hestekræfter og acceleration. Det er samtidig et univers med traditioner for nøgenkalendere og barmfagre babes, der sælger alt fra undervognsbehandling til hurtige biler på messerne.

Vi går nye tider i møde, og mandehørm er ikke længere en vinderstrategi. Det samme gælder jokes om kvinder, der ikke kan køre bil. Branchen har brug for en kultur, som kvinder trives i. Derfor skal bilbranchen op i gear og trykke speederen i bund på vej mod nye horisonter. Den udvikling er allerede godt i gang, og Kvindebil medvirker til at få udviklingen op i fart med rådgivning, analyser og kommunikations- og brandingstrategier.

Anne-Mette Barfod
Stifter af Kvindebil
Cand.polit og journalist

Hovedgaden 41A
3460 Birkerød
Telefon +45 3011 9693
Send en mail