CEO for Citroen: Flittige kvinder kan nå helt til tops i bilbranchen

Citroens kvindelige CEO fortæller, at 'alt er muligt', og at kvinder med fordel kan gøre karriere i bilindustrien. Samtidig påpeger hun, at Citroen navigerer i et differentieret marked, hvor halvdelen af kunderne er kvinder. Derfor har Citroen brug for kvinder inden for alle sine forretningsområder

Den 59-årige britiske Linda Jackson har arbejdet 40 år i bilindustrien og er nået helt til tops hos Citroen, hvor hun i 2014 satte sig til rette i direktørstolen. Som CEO og succesrig forretningskvinde ønsker hun at øge andelen af kvindelige medarbejdere i alle dele af Citroen globalt.

I dag har organisationen 13.500 ansatte, og hovedparten er mænd. Jacson selv er den første kvindelige CEO hos Citroen, og hun er samtidig blevet udnævnt til den mest indflydelsesrige kvinde i bilindustrien.

Indlysende behov for flere kvinder
"Hvis jeg ser på mit salg, er det helt indlysende...", lyder det fra Linda Jackson i et videoklip på msn.

"... 50 procent af vores kunder er kvinder. Så det er indlysende! Jeg har brug for kvinder".

Når vi kigger på de resultater, som Jackson har præsteret i sine fire år som øverste chef, kan ingen være i tvivl om, at vi har at gøre en en topprofessionel forretningskvinde. Siden 2014 har der været fokus på design, ingeniørvidenskab, marketing og navngivningspolitik for bilerne. Resultatet er ifølge autocar.co.uk, at Citroens europæiske salg er steget med cirka 22% til en ny rekord.

Topchefer kan have egoer som 4-årige
Hvad kun få mennesker ved om Linda Jackson, er, at hun tidligere har undervist i ballet, og at hendes 4-årige balletelever ifølge BBC har givet hende en vigtig lektie, når det handler om at styre et millionforetagende som Citroen:

"At styre børn er ikke helt det samme som at styre direktørerne - selv om jeg mange gange oplever, at deres egoer kan være som 4-åriges."

Ethvert menneske har ifølge Jackson et indre barn, som har mere eller mindre selvværd, og både som balletlærer og CEO er opgaven at håndtere disse indre børn, for når du leder et team, er hvert enkelt medlem ifølge Jackson et individ.

Kampen om kvindernes gunst
Ifølge BBC bliver 45 procent af biler købt af kvinder, og kvinder har indflydelse på 85 procent af købsbeslutningerne. Alligevel er branchen stadig domineret af mænd. En af årsagerne til, at Citroens topchef efterlyser flere kvinder, er da også, at hun gerne vil vide, hvad kvinder mener biler, og branchen har samtidig brug for, at flere kvinder bliver involverede i marketing og andre forretningsområder. Samtidig rummer branchen mange kreative udfordringer:

"Bilernes verden er meget differentieret, der er mange udfordringer og meget, der skal gøres - og vi har brug for flere mennesker - for kvinder."

For kvinder ligger der ifølge Linda Jackson store karrieremuligheder i bilindustrien:

"Alt er muligt. Kvinder kan nå til tops. Bare du arbejder hårdt. Der er ikke noget glasloft".

Kilde: Msn.com

Se video om Linda Jackson på BBC.com