Minister: 'For tidligt at sætte udløbsdato for benzinbiler'

Hensynet til miljøet taler for, at vi skal have salget el-biler op i gear. Samtidig skal bilernes teknologi udvikles, bilerne bliver reelle alternativer til de benzin- og dieselbiler, der i dag befærder vejene. Imidlertid tøver den ansvarlige minister med at sætte udløbsdato på benzinbilerne

BMW's elbil i3 kan fås fra 315.000 kroner inklusive 3 års strømforbrug. Den ansvarlige minister er ikke umiddelbart indstillet på at give tilskud til køb af elbiler for at fyre op under salget.

Regeringen kommer her i efteråret med sit udspil til en ny klimaplan. Men her skal man ikke forvente at finde initiativer som tilskud til køb af elbiler eller et stop for salg af benzin- og dieselbiler i 2030. Det skriver Altinget.dk.

Dermed vender energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) tommelfingeren nedad til et nyt forslag fra Klimarådet om at sætte udløbsdatoer på benzinbiler og dermed på den luftforurening, der kan skade sundheden.

”Jeg er enig i retningen: at vi skal have flere lavemissionsbiler i Danmark. Men jeg kan også se udfordringer i det, som Klimarådet foreslår", lyder det fra ministeren, der synes, det er for tidligt at sætte en udløbsdato for benzin- og dieselbiler, fordi der i dag ikke findes et fuldt ud gangbart alternativ. Hverken i forhold til teknologi eller pris.

Formand Pia Olsen Dyhr (SF) kalder nu Lars Christian Lilleholt i samråd. Han må forklare, "hvorfor han ikke vil sætte en udløbsdato på fossile biler, og hvordan han vil sætte gang i elbilsalget uden for eksempel at se på en tilskudsmodel eller ændring af registreringsafgiften", skriver partiet i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: