Direktør om machokultur: 'Det ville være godt med flere kvinder i bilbranchen'

Rå værkstedshumor, kalendere med nøgne damer på væggen og lummer mandehørm falder ikke i god jord hos kvindelige bilister. En ny undersøgelse viser, at hver femte kvinde føler sig chikaneret, når hun skal have sin bil på værksted. Direktør efterlyser flere kvinder i bilbranchen

Flere kvindelige bilmekanikere vil ifølge Gitte Seeberg, direktør for Autobranchen Danmark, medvirke til at gøre op med machokulturen.

En smuk kvinde med røde læber, trutmund og bare bryster vækker ikke jubel hos kvindelige bilister, der skal have bilen på værksted. Alligevel er det et syn, der møder mange, fordi det er en del af værkstedskulturen mange steder.

En ny undersøgelse, der er gennemført af internetportalen Autobutler.dk viser, at hver femte kvinde har det svært med den mandehørm, hun møder, når hun kører bilen på værksted. Undersøgelsen viser samtidig at tæt på hver tredje kvinde mener, at hun i høj eller nogen grad oplever at blive behandlet anderledes på bilværksteder, fordi hun er kvinde. Undersøgelsen er gennemført blandt portalens 1.016 kvindelige kunder.

Gitte Seeberg, der er direktør for brancheorganisationen Autobranchen Danmark, ser ifølge avisen.dk alvorligt på undersøgelsens konklusioner:

”Jeg tager det her rigtig alvorligt. Det er uheldigt ud fra et kvindeperspektiv og et forretningsperspektiv.” Gitte Seeberg mener, at det er vigtigt, at sådan en undersøgelse kommer frem, da værkstederne skal reflektere over, at der er en kæmpe gruppe af kunder, der er kvinder.

”De skal også have en god oplevelse, når de kører bilen på værksted”, siger Gitte Seeberg.

Tal fra Dansk Industri viser ifølge avisen.dk, at i 2014 var 90 procent af de beskæftigede automekanikere i Danmark mænd. Og netop overvægten af mænd skaber en 'machokultur', mener Gitte Seeberg, som påpeger at branchen har brug for at tiltrække flere kvinder, da kvinder vil medvirke til at ændre tonen.

Kilde: Avisen.dk