Det kan bilbranchen gøre for kvinderne

Kvinder uddanner sig som aldrig før og er købestærke forbrugere. Stadig flere kvinder køber egen bil, og i USA er det en kvinde, der skriver under på 40 procent af alle købskontrakter. Selv om kvinder udgør et stort marked for bilbranchen, oplever mange kvinder imidlertid, at bilbranchen taler forbi dem både via reklamekampagner, i kommunikationen og under salgs- og rådgivningsprocessen.

Bilforhandlere kan imidlertid differentiere sig på markedet ved at sætte sig ind i kvinders behov og ønsker til såvel bilen som købsprocessen. Det skriver Tony D’Andrea, der er senior Insights Strategist på Cars.com. Han vurderer, at bilshopping kan blive en langt mere tilfredsstillende oplevelse for kvinder, hvis branchen gør sig mere umage med at forstå kvinders ønsker og behov. Selv om kvinder indbyrdes er lige så forskellige som mænd, har kvinder ifølge Tony D’Andrea fælles oplevelser af bilbranchen på tre væsentlige områder:

  1. Mandefokuserede reklamer er irrelevante for den kvindelige bilist: Kvinder tænder typisk ikke på potensforlængere eller nørdede, tekniske informationer. Mange kvinder er langt mere interesserede i priser, stabilitet, sikkerhed og design, der matcher den enkelte kvindes livsstil. Bilbranchen kan derfor nå bedre ud til kvinderne ved at kommunikere mere professionelt med afsæt i den enkelte kvindes behov og ønsker.
  2. Det er nødvendigt med grundig research: Mange kvinder researcher grundigt på nettet, før de investerer i en ny bil. Denne form for research er måske ikke ligefrem en hobby, men den er med til at skabe overblik og opbygge kvindens tillid til, at hun vælger rigtigt. I sin research lytter kvinden både til familie, venner og eksperter. De fleste kvindelige bilshoppere ønsker lettilgængelig, visuelt inspirerende information, der klæder dem på til at træffe den rigtige købsbeslutning.
  3. Utryghed ved bilforhandleren: Mange kvinder føler sig ikke trygge ved besøget hos bilforhandleren. Det er en medvirkende årsag til, at den enkelte kvinde gør så meget ud af sin egen research. Derfor ligger der et strategisk markedspotentiale for bilbranchen i at forbedre kvindens købsoplevelse og skabe tillid. Flere kvindelige salgskonsulenter vil ifølge Tony D’Andrea kunne udfylde den rådgivende funktion, som kvinder efterspørger. Salg af biler til kvinder handler i mindre grad om at skabe kønsspecifikke løsninger og i højere grad om at imødegå forkerte forventninger til den kvindelige bilshopper. Det gælder om at tage kvindens behov alvorligt, så den enkelte kvinde føler sig godt informeret, inspireret og respekteret som bilkøber.

Kilde: Cars.com

LÆS OGSÅ: Bilbranchen skal møde kvinder i øjenhøjde